onsdag 25. mars 2015

25.3.2015 Norwegian on the Web: Chapter 1: Ken

Norwegian on the Web (NoW) av NTNU (Fri. Takk NTNU)

Copyrights of NoW belong to NTNU.

Chapter 1

Ken  (Klikk for å lytte)
Ken Robbins kommer fra England. Han bor i London. Ken er 23 (tjuetre) år gammel. Han reiser med tog fra Oslo til Trondheim. Ken snakker med ei dame. Hun kommer fra Norge.
Monika: Jeg heter Monika. Hva heter du?
Ken: Jeg heter Ken.
Monika: Hvor kommer du fra?
Ken: Jeg kommer fra England. Og du?
Monika: Jeg kommer fra Oslo, men jeg bor i Trondheim.
Ken: Har du familie i Trondheim?
Monika: Ja, jeg er gift, og jeg har ei jente.
Ken: Hva heter hun?
Monika: Hun heter Emma. Hun er seks år.

Ken Robbins comes from England. He lives in London. Ken is 23 years old. He travels by train from Oslo to Trondheim. Ken speaks with a lady. She comes from Norway.
Monika: I am called Monika. What are you called?
Ken:       I am called Ken.
Monika: Where do you come from? 
Ken:       I come from England. And you?
Monika: I come from Oslo, but I live in Trondheim.
Ken:       Do you have family in Trondheim?
Monika: Yes, I am married, and I have a girl. 
Ken:       What is she called?
Monika:  She is called Emma. She is six years (old). 

Pronouns
Jeg: I
du:   you (singular)
han: she

Verbs
infinitive      + r            -->  present tense
komme        come        -->  kommer
Jeg kommer              I come
Du kommer              You (singular) come
Han kommer             He comes
Hun kommer             She comes
Det / den kommer     That / this comes
Vi kommer                We come
Dere kommer            You (plural) come
De kommer                They come

Nouns
3 genders. The indefinite articles are en (masculine), ei (feminine) and et (neuter). ≈ a / an in English
(Feminine nouns can have the article en instead of ei: ei/en jente.)
When stating certain situations you can leave out en/ei/et:
Ken reiser med tog
Ken travels by train.
The same applies i.e. for occupations:
Jeg er student.
I am a student.

Conjuctions
og          and
med       but

Question words
hva                                   what
Hva heter du?                  What are you called?
hvor                                  where (how)
Hvor kommer du fra?      Where do you come from?

Word order
  • In a main clause the verb is the 2nd element. (Like German)
    • e.g. Jeg er ikke Student. Jeg jobber. 
  • In a question with a question word the verb is also the 2nd element. (Again like German)
    • e.g. Hvor kommer du fra?  Hva heter du?
  • In a question without a question word the question starts with the verb.
    (Once again like German)
    • e.g. Kommer du fra England? Snakker du norsk?
Negation
In a narrative clause the negation ikke (not), which is an adverb, usually comes after the verb:
e.g. Jeg snakker ikke spansk. (I do not speak Spanish.)

Other adverbs like også (also/too) come after the verb as well:
e.g. Jeg snakker også englsk. (I also speak English.)

Exercises
1.2 Verbs: Present tense (Done. 1st score: 100%)
1.3 Verbs: Present tense (Done. 1st score: 83%. 2nd: 95%)

Pay attention!
Irregular verb: å gjøre  (to do)
Infinitive                ---> present tense
gjøre    do              ----> gjør
Irregular verb: å være  (to be)
Infinitive                ---> present tense
være    am/are/is    ----> er

Vocabulary
å  bo to live
ei  dame a lady
du you
ei a, an, one
er (å være) am, are, is
en  familie a family
fra from
gammel old
gift married
å  ha to have
han he, him
å  hete to be called
hun she
hva what
hvor where
i in, at, on
ja yes
jeg I
ei  jente a girl
å  komme to come
med with
men but
Norge Norway
og and
å  reise to travel
seks six
å  snakke to speak
til to
et  tog a train
Trondheim proper name
å  være to be, exist
et  år a year

Numerals
  • 0 null
  • 1 en/ei/ett
  • 2 to
  • 3 tre
  • 4 fire
  • 5 fem
  • 6 seks
  • 7 sju (syv)
  • 8 åtte
  • 9 ni
  • 10 ti
  • 11 elleve
  • 12 tolv
  • 13 tretten
  • 14 fjorten
  • 15 femten
  • 16 seksten
  • 17 sytten
  • 18 atten
  • 19 nitten
  • 20 tjue (tyve)
  • 21 tjueen (enogtyve)
  • 22 tjueto
  • 23 tjuetre
  • 24 tjuefire
  • 25 tjuefem
  • 26 tjueseks
  • 27 tjuesju
  • 28 tjueåtte
  • 29 tjueni
  • 30 tretti (tredve)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar