torsdag 26. mars 2015

26.3.2015 Norwegian on the Web: Chapter 1: Anna

Norwegian on the Web (NoW) av NTNU (Fri. Takk NTNU)

Copyrights of NoW belong to NTNU.

Chapter 1 

Anna

Anna Valente kommer fra Italia. Hun bor i Roma. Anna er 22 (tjueto) år gammel. Hun reiser med fly fra Roma til Trondheim. Lars er norsk. Han reiser også med fly fra Roma.
Lars: Hvor kommer du fra?
Anna: Jeg kommer fra Italia. Er du norsk?
Lars: Ja, jeg kommer fra Trondheim. Hva gjør du i Norge?
Anna: Jeg er student. Jeg studerer på NTNU. Og du?
Lars: Jeg jobber på NTNU.
Anna: Hva jobber du med?
Lars: Jeg er professor i antropologi. Hva studerer du?
Anna: Jeg studerer arkitektur.
Lars: Du er flink i norsk! Jeg snakker ikke italiensk, men jeg snakker litt spansk. Jeg snakker også engelsk. Snakker du engelsk?
Anna: Ja, jeg snakker italiensk, engelsk og litt norsk.

Anna Valente comes from Italy. She lives in Rome. Anna is 22 years old. She travels by plane from Rome to Trondheim. Lars is Norwegian. He travels also by plane from Rome.
Lars:    Where do you come from?
Anna:   I come from Italy. Are you Norwegian?
Lars:    Yes. I come from Trondheim. What do you do in Norway?
Anna:   I am a student. I study at NTNU. And you?
Lars:    I work at NTNU.
Anna:  What do you work on?
Lars:    I am a professor in anthropology. What do you study?
Anna:  I study architecture.
Lars:    You are competent in Norwegian! I speak no Italian, but I speak little Spanish. I speak also English. Do you speak English?
Anna:   Yes, I speak Italian, English and little Norwegian.

Nationalities

Countries Nationalities (adjectives) Languages
Norge norsk norsk
England engelsk engelsk
Italia italiensk italiensk
Spania spansk spansk
USA amerikansk (amerikansk) engelsk
Tyskland tysk tysk

Vocabulary

en antropologi an anthropology
en arkitektur an architecture
engelsk English
flink good, clever
et fly a plane
å gjøre to do
ikke not
Italia proper name
italiensk Italian
å jobbe to work
litt a little
norsk Norwegian
også too, also
en professor a professor
on, at
Roma proper name
spansk Spanish
en student a student
å studere to study

Numerals

40førti
50femti
60seksti
70sytti
80åtti
90nitti
100(ett)hundre
101hundre og en
200to hundre
350tre hundre og femti
365tre hundre og sekstifem
1000(ett)tusen
3565tre tusen fem hundre og sekstifem

Exercises
1.4 numbers (Done. 1st score: 91%. 2nd: 98%)
1.5 Nationalities and languages (Done. Many attempts. 100% finally)
Listening exercises
1 Ken - Listen and write (Done. 1st score 100%)
1 Anna - Listen and repeat  (Done)
Grammar checker (external link)


Pay attention!
18 atten
Nationalities & languages
Pronunciation

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar